Bantningsmat

Mat
februari 12, 2018

Orden ”banta” och ”bantningsmat” borde strykas ur ordlistan och förbjudas i text och kommunikation. Om människor visste hur enkelt det egentligen är att gå ner i vikt skulle de sluta att fokusera på ”bantning”. Vad det handlar om är att tillföra lika mycket energi som man gör av med under en dag. All mat har ett visst energivärde. Det innebär att man får energi av maten som när man tankar en bil. Får man mer energi än vad man gör av med så omvandlas energin till fett och övervikt. Så enkelt är det. Problemet med detta är att inte alla är insatta i matens energivärde. Det är ingenting som vanliga dödliga människor håller reda på. Det är inte så enkelt att all fet mat ska uteslutas ur kosten. Faktum är att kroppen behöver fett. Huvudsaken är att det är hälsosamt fett. Det enklaste är att se till att man rör på sig så att man gör av med energi.

Balans och harmoni

Man måste uppnå balans i allt här i livet. Blir det för mycket av det goda så blir det negativt av olika anledningar, som i exemplet med mat. För mycket mat skapar obalans och leder till diverse välfärdssjukdomar och problem. Överdrifter av olika slag som till exempel hårdbantning är inte bra för oss. Att snabbt skära ner matkonsumtionen kan till och med leda till en större viktuppgång eftersom kroppen har en förmåga att kompensera för de överdrifter vi utsätter den för. Skapa balans och harmoni i ditt liv på alla plan. Utsätt inte kroppen för överdrifter och pressa dig inte för hårt. Ställ inte orimliga krav på dig själv. Börja stretcha varje morgon för att hålla kroppen smidig. Vi blir allt stelare med åren. Att du gör några få stretchövningar varje morgon är långt mycket bättre än att du inte gör några alls. Inför några promenader varje vecka. En promenad är bättre än ingen, två är dubbelt så bra. Man måste inte löpträna för att få motion. Hitta motionsformer som du trivs med.

Äta på rätt sätt

Något som är viktigt när man vill gå ner i vikt är att man äter på rätt sätt. Att äta rätt handlar inte endast om vad man äter utan även om hur man äter. Dagens viktigaste mål enliigt många strategier för viktnedgång är frukosten. Är ordentligt på morgonen så kommer du att minska ditt småätande och godissug under dagen. Vi bör även äta flera gånger under dagen än vad man kanske tror om man har för avsikt att gå ner i vikt. Man ska inte gå hungrig för då är risken större att man överäter. Om du inte vill äta lunch så ät till exempel yokebe måltidersättningsdryck för viktkontroll istället. Det viktiga är att du är mätt för annars är risken stor att man skåp-äter och proppar i sig godis och snabbmat. Frukt är långt mycket bättre än kaffe och kakor. Flera mindre portioner mat, frukt eller grönsaker under dagen är långt bättre än att vräka i sig en 150 gram hamburgare på kvällen. Enkelt och logiskt.