Mat som förbättrar sömnen

Mat
mars 8, 2018

De allra flesta vet att man inte ska äta något precis innan man ska gå och lägga sig, eftersom detta kan påverka sömnen och göra det svårare att somna (på grund av att kroppen fortfarande arbetar med att smälta maten). Men mat kan också påverka sömnen positivt, om man äter rätt saker vid rätt tidpunkt på kvällen.

Om man tycker om att äta frukt på kvällen, och vill ha hjälp att somna, ska man till exempel satsa på banan. Banan innehåller nämligen aminosyran tryptofan, som verkar lugnande på kroppen. Denna syra finns också i mjölkprodukter, nötter, avokado och kakao (vilket betyder att en bit mörk choklad på kvällen inte är helt fel om man vill sova bättre). Banan innehåller dessutom magnesium och kalium, som verkar avslappnande på musklerna. Apropå mörk choklad, kan den ha fler fördelar för sömnen. Det har i alla fall en studie vid universitetet i Pennsylvania visat, då de såg att ämnet teobromin (som finns i kakaobönor) förbättrade sömnen hos deltagarna, och dessutom hade positiv effekt för hjärtat.

De flesta känner till hormonet melatonin, som utsöndras när kroppen får signaler om att det är dags att sova (till exempel i form av mörker), och gör oss sömniga. Om man vill stimulera kroppens produktion av melatonin kan man prova med att äta körsbär och valnötter.

I slutänden finns det dock en sak som har betydligt större chans att förbättra ens sömn än alla bananer och valnötter i världen, nämligen en skön säng. Om du känner att det är dags att uppgradera din säng till en ny, ska du gå in på Sleepo.se, där det finns ett stort utbud av sängar i olika modeller och madrasser med olika hårdhetsgrader. Med rätt säng och madrass, som ger stöd för höfter, rygg och nacke, är chansen betydligt större att du kommer att somna fort och sova gott.